Over het bureau

alt text

Het Bureau voor Educatief Ontwerpen heeft al sinds de oprichting in 1991 een duidelijke doelstelling:

Het bevorderen van het ontwerpen van het best denkbare onderwijs door leraren en a.s. leraren.


We willen bij het Bureau voor Educatief Ontwerpen onderwijs van hoge kwaliteit ontwerpen en helpen ontwerpen. Onderwijs van hoge kwaliteit heeft in elk geval twee kenmerken: hoge betrokkenheid en diepgang van leren. Inspirerende praktijkkennis vormt vaak een belangrijke basis van het werk. We zijn altijd op zoek naar inspirerende leraren en proberen hun praktijkkennis ziohtbaar te maken en te benutten als een belangrijke inspiratiebron bij het ontwerpen van onderwijs.

Activiteiten van het Bureau voor Educatief Ontwerpen

alt text
DIENSTVERLENING VOOR HET BASISONDERWIJS, HET VOORTGEZET ONDERWIJS, HET MBO EN DE LERARENOPLEIDIMGEN

Het bureau werkt op eigen initiatief of in opdracht voor het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het MBO en de lerarenopleidingen. Steeds gaat het om het hulp bij het (leren) ontwerpen van onderwijs of om door het bureau zelf ontworpen onderwijs waarmee scholen een bepaalde didactische innovatie kunnen vormgeven

Meer
alt text
FUNDEREND ONDERZOEK NAAR EDUCATIEF ONTWERPEN

Niet alleen zelf onderwijs ontwerpen en helpen het anderen te leren, ook het in studie nemen van 'educatief ontwerpen' is een belangrijke activiteit bij het bureau. Hoe breng je de praktijkkennis van inspirerende practici in beeld? Welke kennistheorie en onderzoeksdesigns horen bij het zichtbaar maken van inspirerende praktijkkennis? Hoe kan educatief ontwerpen in de lerarenopleidingen het beste worden aangeleerd? Plus - uiteraard - onderzoek naar educatieve ontwerpers.

Meer


alt text
EXPERTISECENTRUM VERHALEND ONTWERPEN

vVerhalend ontwerpen is een intrigerend onderdeel van het - meer omvattende - educatief ontwerpen. Het begon ooit met een onderzoek naar het verborgen vakmanschap van Steve Bell, een van de Schotse uitvinders van de 'storyline approach to education' en is uitgegroeid tot een enorme Nederlandse kennisbasis over verhalend ontwerpen.

Meer

Op zoek naar het geheim van mooi onderwijs

Erik Vos, directeur van het bureau: "Lange tijd hebben we gedacht dat dit het geheim van geweldig mooi onderwijs is: je handen - figuurlijk gesproken - in je zakken houden.

alt text



Maar later vonden we vele andere 'geheimen' van goed onderwijs. Goed onderwijs is veelvormig. Kant-en-klare onderwijsfilosofie, onderwijs- of leertheorie is soms een beperking om dat te zien."

bij de foto:


Een school is pas goed als de directeur niets doet, de leraren weinig en de leerlingen alles.

Geliefd zegde van Jan Ligthart, inspirerend onderwijzer aan het begin van de vorige eeuw.


"De leerlingen zijn aan hard aan het werk. Ze zijn steenovens en kalkovens aan het bouwen. Jan Ligthart, hun leraar, begin de les niet met: "Jongens en meisjes, we gaan het vandaag over steenovens en kalkovens hebben.'" Ligthart vertelt over wat hij tijdens zijn vakantie onderweg heeft gezien. Steenovens. Kalkovens. Daarna stelt hij gewoon een paar vragen. "Zullen wij die ovens eens gaan bouwen? Hoe kunnen we dat aanpakken?" Meer niet. Het is heel eenvoudig. Plotseling begrijp je niet meer wat er zo moeilijk is aan 'activerende didactiek'. Twee vragen en in minder dan geen tijd zijn de leerlingen zinnig aan het werk. Grootmeester Jan Ligthart staat erbij. Hij heeft zijn handen in zijn zakken. Hij kijkt. Het is onderwijs 'met je handen in je zakken', figuurlijk dan... Is dit het geheim van mooi onderwijs?"