Architectuur van de wereld - page 46

46 Architectuur van de wereld
05
.1
Eerste vlekken en animaties:
staten van zijn voor de ontwerper
Erik
“Toen Door! klaar was, wilden we nog steeds ontwerpruimtes
bouwen, maar leken de mogelijkheden uitgeput om daar een fysieke
omgeving voor te nemen. Na Door! kon het alleen maar minder
worden.”
Mieke
“Ja, wat zagen we het donker in.We wisten toen nog niet dat ruimte
onuitputtelijk was, en dat landschappen een oplossing waren. Eerst
moesten we nog een tijdje zoeken...”
Erik
“Ik weet nog dat ik rondliep met de term ‘abstracte ruimte’. De term
zelf was echter zo abstract dat ik me er niet veel bij kon voorstellen.
Het was meer een koppig idee: zoiets moet kunnen. Sprak je dat
aan? Volgens mij hou jij wel van vage opdrachten.”
Mieke
“Hoe vager hoe beter! Het bleek wel lastig om van vlekken, spetters,
strepen en punten een omgeving te maken. Het bleef aanvankelijk
een beetje los zand. En dan het probleem dat elke abstractie op een
bepaalde manier concreet wordt als je er vorm aan geeft, en naar
concreetheden waren we niet op zoek.”
1...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...84
Powered by FlippingBook